Vaktinizi verimli biçimde değerlendirebilmek, iş-yaşam dengesini sağlayabilmek ve kişisel gelişiminiz için alan açabilmek amacıyla zaman yönetimi tekniklerinden faydalanabilirsiniz. Zaman yönetimi kavramının ne olduğunu, ne tür tekniklerle uygulanabileceğini ve buna yönelik araçları yazının devamında bulabilirsiniz.
Zaman yönetimi, her bireyin kendi hayatını düzene sokabilmesi için gerekli olan bir durumdur. Zamanı iyi yönetebilmek için kullanılabilecek pek çok yöntem ve araç vardır. Kendi yapacağınız günlük aktivitelerinizi düzgün ve etkili bir şekilde yöneterek verimli bir gün geçirebilirsiniz. Etkili zaman yönetimi sağlamak için öncelikli olarak planlı hareket etmek gerekir.
Vakti etkili bir şekilde değerlendirme yöntemlerinden ilki; pomodoro tekniğidir. bu teknik, bir iş üzerinde çalışırken devamlı olarak ve belirli aralıklarla mola verilmesi üzerine dayanır. Bu teknik sayesinde işlerinizi verimli bir şekilde yürütürken gün içerisinde kendinizle ilgilenmeniz de mümkün olur.
İş hayatı hızlı ve yüksek tempolu olduğu için bu duruma ayak uydurmak bazı zamanlarda zor olabilir. Yoğun iş temposunu yönetebilmek için öncelikli olarak gün içerisinde yapılacak olan işleri listelemek önemlidir. Liste yaparken öncelik olan işler başa yazılarak etkili bir çalışma programı yapılabilir.
İş hayatında kullanılabilecek olan yöntemlerden bir tanesi de Eisenhower tekniğidir. Bu teknik, yapılacak olan aktivitelerin aciliyet sırasına göre sıralanması ile uygulanır. Yapılacak tüm işler bir yere yazılarak önem sırasına göre alt alta sıralanabilir. Böylece günlük hayatınızı düzenli bir hale getirebilirsiniz.
Etkili zaman yönetim teknikleri sayesinde hayatı planlı bir şekilde yaşayarak düzenli bir hale gelebilirsiniz. Hem iş hem de özel hayatta kullanılmaya uygun olan bu teknikler, verimli bir çalışma imkanı sunar. Zaman, geri alınmayacak ve etkili kullanılması gereken bir kavramdır. Söz konusu teknikler sayesinde zaman tasarrufu sağlamak mümkündür. Bu teknikler şöyle sıralanabilir:
• Pomodoro Tekniği: Zamanı belli periyodlara bölme sistemiyle uygulanır. Her periyod belli bir işi temsil eder ve periyod aralarına mutlaka dinlenme süresi eklenir. Yöntemin amacı dikkat dağınıklığı seviyesini azaltarak motivasyonu yükseltmektir.
• İşleri Yoluna Koyma Tekniği: Gereksinimleri yazılı olarak belirlemek ve bunları uygulanabilir boyutlara ayırarak hayata geçirme sistemi olarak özetlenebilir. Daha organize bir planlama yapabilmeyi sağlar.
• 168 Saat Tekniği: Bir haftalık planlama yapmayı kolaylaştırır. Öncelikleri belirleyerek zamanı doğru kullanabilmeyi teşvik eder.
• Ertelememe Tekniği: En önemli zaman yönetimi çalışmaları arasındadır. Bu yöntemle işe ne zaman başlayacağınızı planlayarak hareket etmeniz kolaylaşır.
Zamanı etkili kullanma yöntemleri arasında yer alan bir diğer teknik de Kanban yöntemidir. Kanban yöntemi, dünya çapında çalışan büyük firmalarda kullanılan ve çalışma verimliliğini arttıran bir tekniktir. Bu yöntemde işler yapılacaklar, yapılanlar ve bitenler olarak sınıflandırılır. İşler yapıldıkça tabela üzerindeki yerleri değiştirilerek zaman etkili bir şekilde yönetilebilir.
Boş günlerde de vakti doğru şekilde değerlendirmek önemli bir konudur. Tatil günlerinde de düzenli bir gün geçirmek isteyenler için kullanılabilecek yöntemler ve araçlar mevcuttur. Hızlı planlama yöntemi hem anlık olarak hem de geleceğe yönelik plan yapmanızı sağlayan bir tekniktir.
Tatil günlerini planlarken aktiviteleri süreli bir şekilde yaparak günü verimli bir şekilde kullanmak da mümkündür. Tatil gününde pek çok aktivite bu sayede yapılabilir.